penaja bersama~

Ahad, 18 April 2010

Harapan Baling

salam..
semua..hari ni ss nk tunjuk satu artikel ni yg dikeluarkan oleh berita harian..
tq berita harian!!!
memandangkan artikel ni berkenaan kampung halaman ss so ss nk kongsi dgn korg semua...
enjoy!!



Majoriti penduduknya penoreh getah dan petani yang dahagakan pembangunan dan kemudahan asas

UBI kayu rebus kopi O panas, pulut tabur nyior (kelapa) dan ikan pekasam goreng, cukup menyelerakan. Sesekali menjamu selera dengan makanan tradisional itu memang mengasyikkan.
Peluang berkumpul bersama penduduk Kampung Dalam Wang, Mukim Pulai, Baling Kedah memberi banyak pandangan dan idea baru pelbagai isu membawa kepada cerita politik dan ekonomi. Bukannya omong kosong kerana semua yang dibincangkan secara spontan ‘berisi’, kebetulannya, malam itu, negara kecoh dengan kemelut sebuah parti politik dan isu itu juga turut diperdebatkan.

Mereka terbuka terhadap perkembangan dunia luar dan dulunya, ramai beranggapan berada di Baling umpama tinggal di kawasan terasing daripada dunia luar. Andaian itu tidak tepat, memang Baling kawasan luar bandar, tetapi mereka tidak begitu ketinggalan.

Dulunya, Baling digambarkan sebagai daerah pedalaman mundur, miskin, kawasan hitam, kelaparan dan pelbagai isu yang sinonim kerana daerah ini pernah merakam peristiwa besar negara.

Peristiwa Rundingan Baling 1955, mogok dan tunjuk perasaan harga getah 1974 dan Peristiwa Memali 1985 menyebabkan Baling terkenal bukan kerana pembangunannya tetapi kerana sejarahnya.
Itu cerita lama, kekal sebagai sejarah negara, tetapi penulis lebih berminat dengan cerita sosio ekonomi penduduknya. Majoritinya menoreh getah, petani, hidup sara diri, memang ada yang hidup selesa, tetapi nisbahnya terlalu kecil jika dibandingkan penduduk miskin.

Bak kata rakan setugas di Baling, jika mahukan cerita politik, hal pembangunan, cerita jenayah boleh jenguk ke Pulau Pinang, jika ke Sungai Petani, banyak cerita sosial akibat kejutan budaya dan pembangunan pesat di sana.

Habis tu, apa cerita di Baling...yang ada cuma cerita kesusahan, penderitaan rakyat memerlukan bantuan, kemudahan asas, kisah rakyat menuntut pembelaan kerana mungkin ada terlepas pandang.

Bukannya pihak berwajib tidak menjalankan tugas, mungkin tercicir atau ada yang degil disebabkan perbezaan fahaman politik. Di sinilah pentingnya Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) bertindak memastikan semuanya merasai nikmat pembangunan.

Berdasarkan laporan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Baling, jumlah peruntukan bantuan 2009 meningkat sebanyak RM1.5 juta berbanding RM4.5 juta sebelumnya melalui pelbagai skim bantuan kepada 2,373 penerima.

Pegawai JKM Baling, Syed Mohd Abd Ghani Syed Ali, berkata jumlah itu belum dikira permohonan baru yang belum selesai disiasat membabitkan sebanyak 4,389 kes, tidak termasuk penerima sedia ada.

Bantuan itu dikira berdasarkan purata garis kemiskinan di Semenanjung Malaysia iaitu RM720 sebulan membabitkan jumlah isi rumah seramai lima orang. Jumlah perkapita ini membabitkan semua golongan pada kadar pendapatan mereka yang bekerja kampung sebagai petani dan penoreh getah.

Antara sedar atau tidak, ketika berkumpul di rumah Pengerusi JKKK Pusat Kampung Dalam Wang, Wan Haris Che Mat atau Pak Su, penulis melihat mereka bekerja kuat menjayakan agenda kerajaan Pusat.

Sekejap datang penduduk membawa borang untuk ditandatangani dan mendapatkan sokongan. Seorang pengerusi JKKK kampung bersebelahan membawa berita gembira, katanya, Jabatan Bekalan Air (JBA) baru saja maklumkan akan memasang paip air utama.

Beberapa minit kemudian, rakan mereka menerima panggilan kontraktor memaklumkan akan memasang tiang elektrik dalam beberapa hari lagi. Semuanya melalui usaha keras JKKK bertindak, meneliti aduan dan mengemukakan permohonan.

Itu semua khabar gembira untuk penduduk, bayangkan selepas hampir setengah abad negara merdeka, masih ada yang tidak menikmati kemudahan elektrik dan air. Contohnya penduduk di Kampung Batu Lapan masih menggunakan perigi untuk mendapatkan bekalan air dan masih ada penduduk Kampung Bukit Sebelah tinggal di rumah pondok sementara menunggu masa berpindah ke rumah baru.

Ketika Baling dalam proses membangun, rakyat seharusnya bersyukur dengan kesungguhan Ahli Majlis Tertinggi Umno merangkap Penyelaras Parlimen Barisan Nasional (BN) Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim merencanakan agenda kerajaan Pusat.

Kehadiran Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim juga sepatutnya memberi aspirasi baru. Mereka berusaha kuat memastikan penduduk mendapat hak melalui pelbagai skim bantuan kerajaan walaupun perubahannya secara perlahan dan berperingkat.

Teringat pula kata-kata Pak Su apabila jurugambar merakam detik kami menjamu selera ubi rebus, katanya jangan disangka orang Baling makan ubi kayu saja, itu cuma makanan ringan.


Peruntukkan JKM Baling
2009: RM6 juta kepada 2,373 penerima
2008: 4.5 juta kepada 2,200 penerima.

Peristiwa bersejarah Baling
# 28 dan 29 Disember 1955: Rundingan Baling antara Bapa Kemerdekaan Malaysia, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dengan Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng di Sekolah Kebangsaan Tunku Putera Baling.
# 19 November 1974: Tunjuk perasaan akibat harga getah merudum.
# 19 November 1985: Peristiwa Memali mengorbankan 18 nyawa termasuk empat anggota keselamatan dan ramai tercedera.

k la sampai sini saja..
adios!!
salam..


Custom Glitter Text







2 comments:

yui92 berkata...

ni mesti org baling.... sbb xcitd smacam critaa sal baling...mari la melawat kita plak...aku org sp...ho3...

ISZA berkata...

pernah tinggal d baling. mula2 sampai heran tgok orgnyer yg x menjawab bila di sapa. bila lama2 ramah mesra rupanya mereka. rindukan baling.. adakah masih seperti dahulu.. :)

 

the real me.. Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template